Kacihna majune
teknologi komunikasi lan informasi nuwuhake budaya anyar lan nggawe
”rusake” kabudayan Jawa, ananging wong Jawa tetep ngugemi landhesan urip
kang gegayutan kalawan anane titah ora kasat mata.
Landhesan urip kang
isih ngugemi anane titah ora kasat mata iki raket gandheng cenenge
kalawan kepriye sejatine wong Jawa urip ing donya. Lire, kapercayane
wong Jawa ing babagan urip lang panguripan ora bisa uwal saka perangan
jagad cilik (mikrokosmos) lan jagad gedhe (makrokosmos), keplase uga
gegayutan kalawan alam kasat mata lan alam datan kasat mata. Salah
sijine kapercayan kang dikarepake yaiku wong Jawa, mligine kang urip ing
tlatah Yogyakarta lan Solo, nganggep lan yakin yen samodra kidul iku
awujud karaton kang dikuwasani dening Kangjeng Ratu Kidul. Tumrap wong
Jawa kaprah, lire ora duwe pangerten jero babagan filosofi kebatinan
Jawa lan uga adoh saka karaton, Kangjeng Ratu Kidul dianggep sawijining
titah badan alus kang wujude kayadene manungsa lan nglenggahi dampar
keprabon, nyekel pengauwasa ing segara kidul. Lan isih ana panganggep
liya kang wusanane mbabar dadi mitos Kangjeng Ratu Kidul.
Ing buku Mitologi
Kanjeng Ratu Kidul, anggitane Y Argo Twikromo, weton Nidia Pustaka,
2006, dijlentrehake filosofi-filosofi kang gegayutan kalawan mitos
Kangjeng Ratu Kidul. Miturut andharan ing buku iki, mitologi Kangjeng
Ratu Kidul pranyata digunakake kanggo pancadan tumrap panguwasa Karaton
Kasultanan Ngayogyakarta (lan uga Karaton Surakarta-red) nalika
nglakokake paprentahan. Wong Jawa nganggep manawa donya iku isine ana
kang asipat wadag, pisik, bisa didulu mata lan donya kang asipat datan
kasat mata, alus, ora bisa didulu mata wantah. Ananging ing donyane wong
Jawa, kalorone kang asipat kasat mata lan datan kasat mata iku nyawiji
dadi siji. Ing nyawijine ngalam kalorone iku kabeh sesambungan kang
asipat antarane siji lan sijine padha-padha mbutuhake lan dibutuhake.
Wusanane kabeh nggawe alam dadi tumata. Sesambungane manungsa ing alam
kodrati (alam nyata, alam kasat mata) ora dibedakake kalawan titah ing
alam adikodrati (alam supranatural, alam datan kasat mata).
Yen dipindeng kanthi
srana kaca mata antropologis, mitos Kangjeng Ratu Kidul bisa dianggep
minangka cultural universal kang disengkuyung dening sawetara laku
budaya utawa cultural activities, kayata labuhan, crita rakyat utawa
crita Panembahan Senopati, kegiyatan sosial lan kegiatan lelandhesan
keyakinan agama lan maneka laku utawa ritual tradhisi liyane. Babagan
iku nuduhake lan aweh tuntunan yen yektine kepriye wong Jawa mindeng
mitologi Kangjeng Ratu Kidul ora bisa dipisahake saka laku ritual kang
ndhasari utawa dadi panjurunge. Laku-laku kang lelandhesan keyakinan
ajaran agama kang gegayutan kalawan Kangjeng Ratu Kidul, mujudake
gegambaran alam pikiran lan kapercayane wong Jawa. Adhedhasar apa kang
diugemi wong Jawa, mitologi Kangjeng Ratu Kidul kang urip ing ngalam
pikiran lan kapercayan Jawa, digunakake kanggo sesambungan kalawan alam
supranatural. Pangajabe supaya donya iki tetep harmonis, imbang lan
tansah kalinton kaslametan lan karahayon. Ing bebrayan Jawa, Kangjeng
Ratu Kidul iku ora mung asipat legenda. Tumrap kapercayane saperangan
gedhe warga bebrayan Jawa, Kangjeng Ratu Kidul iku ana tenan. Ananging
karana anane alam supranatural tumrap wong Jawa ora bisa dijlentrehake,
kaprah sinebut suwung awang-awung, ndadekake anane laku-laku kang
lelandhesan keyakinan agama kang ancase ngurmati panguwasa alam
supranatural, kayadene Kangjeng Ratu Kidul. Ana candhake.
Keyakinan supranatural sarana ngupadi salarase donya saisine
Mitologi Kangjeng Ratu
Kidul nuwuhake kapercayan tumrap wong Jawa yen ing segara utawa samodra
kidul ana panguwasa kang asipat supranatural, datan kasat mata.
Kapercayan iku bisa
didulu saka laku-laku kang asipat lelandhesan keyakinan agama kang
dilakoni dening Karaton Ngayogyakarta (apadene Karaton Surakarta) kang
ditujokake marang Kangjeng Ratu Kidul. Kanthi laku ritual kang asipat
lelandhesan keyakinan agama kang biyasane mapan ing Parangkusuma iku,
sacara mistis Karaton bisa mujudake imbang lan tentreme donya. Yektine,
tumrap Karaton Ngayogyakarta (lan Karaton Surakarta) ora bakal bisa
netepi kuwajibane yen durung bisa mujudake rasa tentrem ing batin tumrap
kabeh rakyat. Rasa tentrem ing batin iku bisa kawujud kanthi laku
nyedhak marang Gusti Kang Murbeng Dumadi. Kanthi mangkono, maneka rupa
laku utawa ritual kang asipat lelandhesan keyakinan agama iku wusanane
minangka srana kanggo nggayuh katentreman lan keslametan praja
sakrakyate. Ing telenging pikir wong Jawa, raja utawa ratu duwe
jejibahan ngayomi rakyate. Karana iku, raja ing Karaton Ngayogyakarta
lan Surakarta tansah ngugemi laku kang asipat nyedhak kalawan daya
kekuwatan supranatural. Ing bebrayan Jawa, raja iku nyangga godhan yang
tanpa wates, mligine kang gegayutan kalawan panguwasane. Sanggan godhan
kang asipat tanpa wates iku uga ngandhut tanggung jawab tunggal kang
amba kanggo njaga murih donya tetep tumata.
Karana iku, raja kudu
pinunjul. Lan tumrap wong Jawa, raja iku dianggep dadi siji-sijine
paraga kang bisa mbangun lan njaga sesambungan antarane alam kodrati
(kasat mata) lan alam adikodrati (datan kasat mata). Iki kang dadi
pawadan ing budaya Jawa raja utawa ratu iku dianggep duwe panguwasa kang
tanpa wates lan panguwasane iku ora bisa diatur kanthi cara-cara kang
kaprah ing ngalam donya iki. Rakyat dhewe uga duwe pangarep-arep raja
utawa ratu bisa ngrampungi sakabehing rubeda kang tuwuh saka alam kanthi
srana kekuwatan gaib kang diduweni. Upaya ngugemi mitologi Kangjeng
Ratu Kidul iki pranyata ora mung dilakoni dening raja utawa sentana
dalem ing Karaton. Para warga bebrayan ing tlatah Yogyakarta (lan Solo)
uga duwe cara dhewe kanggo ngugemi keyakinan babagan Kangjeng Ratu Kidul
iki. Mitologi Kangjeng Ratu Kidul dadi sarana kanggo tumindak lan
nyawiji marang alam. Iku amarga saperangan gedhe warga bebrayan duwe
keyakinan religius kang padha, magepokan kalawan mitologi Kangjeng Ratu
Kidul. Laku lelandhesan keyakinan agama gegayutan kalawan mitologi
Kangjeng Ratu Kidul kang dilakoni warga bebrayan racake ora padha
kalawan kang dilakoni pehak Karaton. Ananging kalorone bisa lumaku
bareng lan nyawiji kanggo mujudake katentreman ing donya.
Lan ing kabudayane
wong Jawa (ing dhudhahan buku iki ateges tlatah Yogyakarta lan Solo-red)
Karaton menjila dadi punjere kosmis kang asipat keramat. Sacara mistis
dununge Karaton duwe gandheng ceneng rapet kalawan karaton-karaton
asipat supranatural kang ana ing sakupenge. Karaton-karaton asipat
supranatural iku kayadene Karaton Segara Kidul, Karaton Merapi, Kayangan
nDlepih lan Karaton Lawu. Karaton-karaton iku mujudake lima karaton
kang asipat keramat lan tansah sesambungan antarane siji lan sijine.
Kalimane bisa nyawiji lan mbangun tatanan donya kang tumata. Sesambungan
antarane karaton-karaton iku asipat kayadene kulawarga lan sakabat.
Wangunan kapercayan bebrayan Jawa kang bisa uga ditegesi agama Jawa,
sejatine luwih ngeboti babagan katentreman batin, jumbuhe ngalam kodrati
lan adikodrati lan imbang antarane kabeh isining ngalam. Pawadan iki,
laku-laku ritual lelandhesan keyakinan agama kang dilakoni gegayutan
kalawan mitologi Kangjeng Ratu Kidul digunakake kanggo ngupadi rasa
tentrem, jumbuh lan salarase kabeh isining ngalam lan imbange donya
saisine.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar